Jan Guillous ”Ondskan”

7215278
Scen ur filmen ”Ondskan”

Någon har sagt att böckernas människor är dom
enda vi egentligen vet något om – dom som vi
trängs med ute i livskampen öppnar i allmänhet
inte sina själar för oss. Är detta sant i allmänhet
så måste det vara i alldeles särskild grad sant
beträffande ungdomen med dess ringa
livserfarenhet.
– Sigfrid Siwetz, 1882-1970

Författaren Jan Guillou har skrivit en bok som heter ”Ondskan” som också har filmatiserats. Den berättelsen kan användas för att träna på att identifiera vilka som tillhör vilken av dom fem roller som finns i det etiska och moraliska samspelet människor emellan. Rollerna är:

  1. fuskarna, opportunisterna, dom som inte följer, som ändrar eller drar fördel av systemet
  2. systemfunktionärerna, dom som livnär sig på eller har fördelar av det rådande systemet, oavsett hur och om det fungerar
  3. dörrväktarna, dom som utan att ifrågasätta anpassar sig och försvarar vilket system som helst
  4. hjältarna och hederligt folk, dom som kämpar och protesterar mot hur fel systemet blivit
  5. offren, dom som far illa och drabbas av ojämlikheten och fusket i systemet

Boken handlar om tonåringen Erik Ponti som på 1950-talet i Stockholm blir slagen av sin styvfar men som i skolan är den som slåss. Han blir till slut relegerad från skolan och börjar istället på en internatskola där han delar rum med Pierre. På internatskolan tillämpas kamratuppfostran, dvs. det är inte lärarna utan dom äldre eleverna som har som uppgift att uppfostra dom yngre eleverna. Erik Ponti är duktig i idrott och som simmare i skolans lag får han rådet att se till att han inte vinner över dom äldre elever.

Man vill individualisera diskrimineringen, göra
den till den enskildes problem snarare än en
strukturfråga, och därigenom hålla den ifrån sig.
Att åberopa den ses som en sorts svaghet, något
som besvärliga personer gör och som man inte vill
associeras med. Man vill hellre vara en i laget, en
som spelar efter reglerna, en som är med. Men att
förneka förekomsten av diskriminering är ren
okunskap, och att göra om den till ett individuellt
problem som var och en får hantera själv är ett
svagt och tandlöst sätt att ta sig an ett
samhällsproblem som berör oss alla, på något sätt,
i smått och stort, direkt eller indirekt.
– Ur boken ”Vald på en tiondels sekund” av
Malin Lindelöw

I ”Ondskan” är huvudpersonen både offer och gärningsman. Men det är många personer inblandade i diskrimineringen. Där finns skolans administration, lärarna, eleverna, köks- och serveringspersonalen, föräldrarna. Vilken roll spelar dom av dom fem och varför? Och vilken roll eller vilka roller spelar du i ditt eget liv?

Uttrycket diskriminera (latin – discriminare) hade
inledningsvis en värdeneutral betydelse i många
språkområden där diskriminera betyder särskilja
eller urskilja. Detta särskiljande kunde både vara
problematiskt och oproblematiskt, vilket förklarar
att det var meningsfullt att tala om både rimlig och
orimlig diskriminering innan ordet fick den
negativa värdeladdning som det har för dom flesta
människor i dag.
– Ur boken ”Diskriminering” av Hans Ingvar Roth

Hans Ingvar Roth skriver i boken ”Diskriminering” att ordet diskriminering fick en ny definition efter andra världskriget, när FN:s deklaration om dom mänskliga rättigheterna kom. Ordets ursprungliga betydelse på latin är avskilja. Han skriver:
”I diskrimineringsfall handlar det däremot om att positivt särbehandlande av en grupp är starkt kopplat till ett orättvist missgynnande av andra grupper – ofta då på ett aktivt sätt. Rasisten som diskriminerar en viss minoritet upphöjer samtidigt sin egen grupp och detta upphöjande har just som konsekvens att andra grupper nedvärderas och missgynnas.”

När nazisterna hämtade kommunisterna teg jag;
Jag var ju ingen kommunist.
När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag;
Jag var ju inte socialdemokrat.
När de hämtade de fackliga,
lät jag bli att protestera,
jag var ju inte med i facket.
När de hämtade judarna,
lät jag bli att protestera,
jag var ju ingen jude.
När de hämtade mig,
fanns ingen kvar som kunde protestera.
– Martin Niemüller, 1892-1984

hands-177703_640

Foto: Pixabay

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s